Jaar na jaar is Tomorrowland een trekpleister voor feestvierders van over de hele wereld. De organisatie doet er dan ook alles aan om het voor elke bezoeker zo bijzonder mogelijk te maken door iedereen als het ware te droppen in een sprookjesparadijs waar men elk jaar terug bij wil zijn. Door deze strategie wordt een ticket bemachtigen een hele uitdaging en kan de organisatie ervoor zorgen dat het festival telkens opnieuw lang op voorhand uitverkocht is.

Op social media kwam ik recent een prachtig filmpje tegen van een orkest op de mainstage, geleid door Dirk Brossé, waarin een cover van het nummer ‘Opus’ van Eric Prydz gebracht wordt.

Dit nummer is al ontelbare keren gecoverd geweest, maar toch kon Dirk Brossé hier volledig ‘out of the box’ en op authentieke manier iets helemaal anders van maken.

In een markt van gelijkaardig aanbod is het voor elke ondernemer eveneens de uitdaging om jezelf op een authentieke manier te onderscheiden.

Ik merkte 7 gelijkenissen op die er kunnen voor zorgen dat ook jouw klant je grootste ambassadeur kan worden

1.Kwaliteit

De basis van elke verkoop zit in de kwaliteit van jouw product of dienst! Evalueer je werking systematisch en tracht te streven naar een constante verbetering in jouw product, dienst en service. De kwaliteit zorgt voor vertrouwen en voldoening, waardoor de klant bij een volgende gelijkaardige aankoop, sneller de weg zal terugvinden naar jouw onderneming.

2. The human factor

Een belangrijk en veelbesproken begrip in brandbuilding en commerciële groei is de customer experience.

“Heb jij de customer journey met alle digitale en fysieke touchpoints van jouw bedrijf al gedetailleerd in kaart gebracht?”

In deze journey zouden een aantal onherroepelijke digitale touchpoints moeten zitten, dewelke jouw processen kunnen automatiseren en meetbaar maken. Naast de digitale touchpoints zit de grootste toegevoegde waarde nog altijd in de fysieke touchpoints.

Het zijn nog altijd de mensen die hét verschil zullen maken via een persoonlijke aanpak en communicatie met jouw klanten. Waar maak jij het verschil?

3. Enthousiasme

De kunst in elke onderneming bestaat erin om elke medewerker in jouw bedrijf te triggeren om zijn job met enthousiasme en drive uit te oefenen.

“Wat je uitstraalt trek je aan!”

Klanten kopen niet alleen omdat ze het nodig hebben, ze kopen het bij diegene die ze vertrouwen.
Wie denk je zelf dat de klant het snelst zal vertrouwen? Iemand die z’n job doet omdat er dan op het einde van de maand een pré tegenover staat, of iemand die z’n job doet met passie en echt gelooft in wat hij/zij komt brengen?

Net zoals Tomorrowland hun product is gebaseerd op ‘feelgood’ en ‘enthousiasme’, is er niets zo motiverend om ook jouw potentiële klanten te enthousiasmeren met jouw product of dienst. Wat je vertelt is van ondergeschikt belang t.o.v. de manier waarop je jouw aanbod presenteert. Investeer dus in de goesting en het enthousiasme van jezelf en van je mensen.

4.Focus

Het is niet hoeveel uren je werkt die het verschil zullen maken, tenzij je per uur betaald wordt. Het is het aantal uren waar je jezelf met focus toelegt op echt een verschil te kunnen maken die het eindresultaat zullen bepalen.

Net zoals een topact op het podium maar een beperkte tijd heeft om echt te kunnen scoren bij het publiek, is het in jouw business ook belangrijk om je focus te leggen op jouw primetime momenten, om met een juiste voorbereiding en energie, ook echt een grootse prestatie neer te zetten wanneer het er toe doet!

5.Authenticiteit

In een wereld vol met theoretische modellen die zijn uitgewerkt door ongetwijfeld zeer verstandige mensen, zie je ook vaak hetzelfde terugkeren. Kopiëren kan een snelweg naar succes zijn.

Toch is het ook net een kunst om niet te kopiëren, maar ook jezelf en je business telkens opnieuw terug in vraag te stellen en jezelf regelmatig op een authentieke manier trachten heruit te vinden.

Enkel zo kan je ook trends zetten en bengel je niet telkens achteraan de kar van meelopers.

6. Beleving

Wat Tomorrowland zo bijzonder maakt is dat elk zintuig wordt bespeeld.

“Welke zintuigen bespeel jij dewelke jouw concurrenten niet doen?”

Denk er eens over na hoe je voor jouw klant de grootste beleving kan brengen in de aankoop van jouw product of dienst. Dit vanaf het moment dat ze voor het eerst met jou in contact komen tot het positief in contact blijven nadat ze bij jou gekocht hebben. De macro acties zijn belangrijk, maar het zijn vaak de micro acties (lees: de kleine attenties) die het verschil zullen maken en zorgen voor de mond-tot-mond reclame.

7. Leiderschap

Om een orkest van dit formaat als een geoliede machine syncroon te laten spelen is er nood aan een goede dirigent. Dit is uiteraard ook van toepassing in de bedrijfswereld.

Let wel op: er is een duidelijk verschil tussen leiderschap en management. In een kleinere KMO is het dikwijls de zaakvoerder die beide rollen dient te vervullen, maar besef dat hierin een duidelijk verschil zit om jouw mensen te dirigeren in samenspel richting een gewenste toekomst.

Het woord ‘management‘ is mogelijk afgeleid van de Latijnse uitdrukking manu agere, `aan de hand leiden`, het Italiaanse maneggiare `mennen` of de oud-Franse term mesnagement/ménagement `de kunst van het dirigeren, leiden`.
Een manager richt zich meer op het heden, denkt aan de korte termijn en is gericht op stabiliteit.  Zijn of haar invloed geldt door het geven van instructies en de positie is gebaseerd op autoriteit. Een manager controleert. Beslissingen worden genomen op basis van logica.

Als we het over een leider hebben vallen kenmerken als ‘belangstelling voor de toekomst’ en ‘gericht op verandering’ op. Een leider kijkt naar de lange termijn, en oefent invloed uit door mensen te inspireren. Zijn of haar invloed wordt bepaald door charisma. Een leider delegeert en neemt beslissingen op basis van intuïtie. Leiders kijken naar het bedrijf op basis van de sociale aspecten.

Verschillende vergelijkbare ingrediënten die je ook terugvindt in dit fantastisch stukje gebracht op Tomorrowland 2019, waarbij dirigent Dirk Brossé zijn orkest leidt in een cover van het nummer ‘Opus’ van Eric Prydz.

Artikel geschreven door Kevin Vergucht