Sales Recruitment door sales professionals
Sales Recruitment Binnen een onderneming is elk departement van cruciaal belang. Sales is de accelerator om in elk departement verder te kunnen blijven groeien.
De verkoop stimuleren staat of valt met het aanwerven van de juiste commerciële talenten. Veel bedrijven besteden deze taken dan ook graag uit aan een gespecialiseerd wervingsbureau. Bij Businezz Booster staan we klaar om je te ondersteunen bij de werving en selectie van nieuw commercieel talent. Met een team van 20 commerciële headhunters werken we vanuit 2 kantoren in Mechelen en Gent. Onze commerciële focus ligt op Vlaanderen en Brussel.
Wat zoek je in een kandidaat?
De uitdrukking “goed personeel is moeilijk te vinden” ken je vast wel. Als je echt wilt scoren, is het cruciaal dat je de juiste mensen kunt aannemen. Verkoopmedewerkers staan in de frontlinie om jouw bedrijf te vertegenwoordigen en zijn grotendeels verantwoordelijk voor je reputatie. Maar wat zijn belangrijke kwaliteiten voor nieuwe verkoopmedewerkers?
during Sales Recruitment This question is usually very difficult to answer. Every company is different and therefore needs a different type of commercial profile. One needs an account manager who is completely independent and can be deployed immediately, while the other prefers a young high potential, who is hungry and coachable.
Wie is Businezz Booster?
Wie zijn wij bij Businezz Booster dan precies?
Vanuit Businezz Booster profileren we ons als structurele partner om ‘duurzame commerciële organisaties te bouwen’.
Onder de noemer ‘duurzaamheid’ verkennen we samen de ‘Recruitment Strategy’ die in lijn ligt met de bedrijfsdoelstellingen op korte, middellange en lange termijn.
Vanuit deze basis kunnen we zeer gericht de juiste profielen gaan benaderen om stap voor stap te bouwen aan een ‘duurzame commerciële organisatie’ rondom de strategie en de leidinggevende(n).
We ondersteunen bedrijven echter ook op andere vlakken, zoals sales coaching of onze digital academy gericht op ondersteuning in digitale transformatie. Onze medewerkers zijn gedreven experts op het gebied van het ontwikkelen en laten groeien van ondernemingen en zijn up to date van de belangrijke recruitment trends.

Wat zijn de risico’s als u zelf gaat aanwerven?
vaak een aantal risico’s met zich mee tijdens Sales Recruitment. Het proces om in contact te komen met de juiste kandidaten vergt een enorme investering van tijd en toewijding. Responsiviteit naar je kandidaten toe is een van de sleutels tot succesvolle werving. Naast het zoeken naar relevante kandidaten, moet je de tijd nemen om een aantrekkelijke vacature te creëren, meerdere gesprekken te organiseren (om ook een vertrouwensband met je kandidaat op te bouwen) en rekening houden met het feit dat je gemiddeld 3 kandidaten nodig hebt om een vacature succesvol in te vullen. Bovendien loop je uiteindelijk het risico op een verkeerde aanwerving, waarbij je niet alleen kostbare tijd en geld verliest, maar ook opnieuw moet beginnen.
Kandidaten hebben tegenwoordig meer dan ooit een sterke onderhandelingspositie, en het overtuigen van verkooptalent om voor jouw bedrijf te kiezen is tegenwoordig allesbehalve eenvoudig.
- Opzet kanalen om instroom te creëren.
- Opmaak vacatureomschrijvingen.
- Prospectie voor actieve headhunting. Sterke kandidaten hebben meestal een job en zijn niet actief op zoek. Als recruiter vergt het sterke commerciële skills om deze profielen te zoeken, te triggeren en te motiveren om te veranderen.
- Screening van alle inkomende kandidaten.
- Selectiegesprekken
- Kostbaar tijdverlies mbt de onboarding, opleiding, coaching.
- Financiële kater voor het bedrijf.
- Belangrijke bedrijfsinfo die mogelijk naar de concurrentie gaat.
- Demotivatie van jouw managers of jezelf als zaakvoerder/bedrijfsleider als je telkens terug helemaal opnieuw moet beginnen.
- Een negatieve impact op je bestaande team als nieuwe medewerkers komen en gaan.
Na de screening is het als werkgever dikwijls de kunst om de sterke kandidaten ook effectief te kunnen overtuigen om voor jou te kiezen. Sterke profielen hebben meestal meerdere opties. Een externe recruitmentpartner kan ook in deze fase een bemiddelende rol opnemen om deze toppers op een neutrale manier te coachen om voor jouw bedrijf te kiezen. Er is niets zo vervelend als de boodschap van een topkandidaat die bij één van jouw concurrenten heeft getekend, nietwaar?
- Indien je een negatieve boodschap moet brengen naar een kandidaat toe. Dit kan leiden tot negatieve reviews voor jouw bedrijf.
- Indien je niet op tijd reageert op een kandidatuur, dikwijls door een overload aan werk of instroom.
- Bij afwerving van een concullega, waardoor je mogelijk vijanden creëert.
- Een mishire kan op korte termijn veel schade berokkenen naar klanten toe, waardoor je mogelijk goede klanten verliest.
- Als employer brand. Een gebrek aan een professionele aanpak in je recruitmentprocessen gaat snel rond. Vanaf het moment dat je bedrijf een negatieve reputatie heeft als employer brand zal het zeer moeilijk worden om nog sterke mensen aan te werven.
Waarom kiezen voor Businezz Booster?

Voor en door salesprofessionals met middelgrote tot senior praktische ervaring
Sterke commerciële kandidaten, die actief op de markt zijn, kunnen alleen overtuigd worden door een persoonlijke aanpak en de inhoud van de gesprekken.
Wij benaderen de ‘actieve markt’
We vormen daardoor geen interne concurrentie voor de spontane instroom bij eigen vacatures.
Resultaatgericht
Een vacature wordt intern toegewezen aan een dedicated recruiter en onze zelfstandige collega’s werken 100% resultaatgericht. Ons doel is: 3 relevante kandidaten binnen 30 dagen.
Flexibiliteit
Kandidaten die actief op de markt zijn, zijn vooral bereikbaar buiten kantooruren. Het zelfstandige karakter van onze collega’s stelt hen in staat flexibel te zijn en snel te schakelen richting sterke kandidaten.
Werkgeversmerkambassadeurs
Wij werken niet white label, maar verkopen alle voordelen van het werkgeversmerk aan onze kandidaten. Dit zorgt voor actieve marketing en heeft een positieve impact op de reputatie van jouw bedrijf.
Hiring Fit
We geven regelmatig transparante feedback en strategisch advies over jouw reputatie als werkgever, mogelijke optimalisaties in de kandidatenreis en tips om sterke kandidaten te overtuigen. (De markt is veranderd en kandidaten hebben een sterke onderhandelingspositie).
Vertrouwensband met kandidaten
Wij streven naar exclusieve samenwerkingen met onze kandidaten, waardoor we grote zekerheid hebben dat kandidaten niet met meerdere partijen onderhandelen.
No cure, no pay met kwaliteitsgarantie en gespreide wervingsfee (50% – 50%)
Dit betekent dat wij altijd een investering zijn en geen kostenpost.
Carrièrecoach
Onze neutrale houding ten opzichte van kandidaten geeft ons de ideale positie om te achterhalen wat kandidaten echt denken, met als doel hen uiteindelijk te overtuigen en te streven naar een culturele match.
Wekelijks feedbackmoment voor Sales Recruitment
Hierdoor kunnen we snel inspelen op veranderingen, aanpassingen doen in de zoektocht en snelheid creëren in het aanwervingsproces.
5 skills die onontbeerlijk zijn om anno 2024 hét commercieel verschil te maken als recruiter!
Ondanks dat recruitment een echte mensenzaak is, leidt een recruiter vaak een eenzaam bestaan. Gekluisterd achter het scherm van uw pc kan het zoeken naar talent een hele klus zijn. Het zoeken naar toptalent vereist zelfdiscipline en doorzettingsvermogen. Het werken met concrete doelstellingen per maand, week, dag en zelfs per zoekblok moet een tweede natuur zijn om de benodigde input te kunnen beheren die nodig is om succes te behalen.
Om het verschil te maken dat toptalent jou als zoveelste recruiter wil spreken, moet je uniek en enthousiast zijn in je boodschap. Sterke kandidaten hebben ook vaste mogelijkheden op de arbeidsmarkt, om een kandidaat te overtuigen voor jouw vacature moet je de vacature ook effectief kunnen verkopen.
Aan de andere kant kan de manier waarop je een kandidaat met overtuiging presenteert aan de Hiring Managers ook helpen om soms verder te kijken dan de eerste indruk op papier. Elke maand hebben we minstens 1 voorbeeld waarbij de eerste indruk geen referentie was voor wat een gouden aanstelling bleek te zijn.
Wat is Sales Recruitment en waarom is het belangrijk?
Sales Recruitment is het proces van het vinden en selecteren van commercieel talent dat direct kan bijdragen aan de groei van jouw bedrijf. Door te investeren in sterke salesprofielen kan een bedrijf niet alleen zijn verkoopresultaten verbeteren, maar ook een positieve indruk maken op klanten.
Wat zijn de voordelen van Sales Recruitment via Businezz Booster?
Bij Businezz Booster werkt een team van ervaren sales headhunters aan het vinden en matchen van topkandidaten. Onze persoonlijke aanpak en uitgebreide marktkennis zorgen voor duurzame wervingen die aansluiten bij jouw bedrijfsstrategie.
Wat zijn de risico’s als ik zelf Sales Recruitment uitvoer?
Zelf werven kan tijdrovend en risicovol zijn, vooral door de kans op een “mishire,” wat kan leiden tot verlies van tijd en geld. Businezz Booster helpt bedrijven deze risico’s te vermijden door zorgvuldig geselecteerde kandidaten aan te bieden.
Hoe ondersteunt Businezz Booster het hele Sales Recruitment-proces?
Wij begeleiden bedrijven vanaf de initiële functiebeschrijving tot de uiteindelijke selectie van kandidaten. Ons team biedt continue feedback en strategisch advies, zodat de juiste kandidaten effectief worden aangenomen.
Hoe kan ik starten met Sales Recruitment via Businezz Booster?
Neem contact met ons op via onze website om een vrijblijvend gesprek met onze experts aan te vragen. Wij helpen je graag om de perfecte match voor jouw bedrijf te vinden.