Skip to content

Go for attitude

De checklist ‘attitude’ waarop je als kandidaat bewust of onbewust zal geëvalueerd worden.

Één van de belangrijkste criteria waar potentiële werkgevers naar kijken is niet je CV of je diploma, maar wel jouw attitude. Onder het motto “hire for attitude, train for skills” zal de manier waarop je jezelf presenteert in een sollicitatiegesprek dan ook alles maken of kraken.

“Hire for attitude, train for skills”

Bereidheid

Een werkgever zal je als kandidaat in het interview testen op basis van ‘bereidheid’. Hou er rekening mee dat dit een eerste test is om te zien welk vlees men in de kuip heeft zitten.

Als men jou bijvoorbeeld vraagt wat je verkiest om het eerste interview in te plannen, fysiek gesprek of via videocall? Zelf de suggestie geven om, fysiek naar het bedrijf te gaan voor je sollicitatiegesprek, een dag verlof te nemen voor dit interview, na de kantooruren of in het weekend langs te komen, zijn allemaal indicatoren van hoe bereid jij bent als kandidaat.

Laat je anderzijds in het interview ook niet imponeren over de workload, de werkdruk of de kpi’s die geschetst worden. In een interview wordt dit voornamelijk uitvergroot om te kijken hoe jij hier op reageert. Uiteraard moet je jezelf ook de vraag stellen of je effectief wel voldoende bereid bent om er alles aan te doen om op lange termijn te slagen binnen jouw gewenst carrièrepad. Pro’s en contra’s zal je in elke job moeten trotseren.

Assertiviteit en durf

Kandidaten die durven geven per definitie een sterkere indruk tov een potentiële werkgever. Zeker als je solliciteert voor een commerciële vacature ziet een werkgever meestal meer mogelijkheden in een kandidaat die assertief, extravert en pro-actief is (en die je misschien wat moet bijsturen om binnen de krijtlijnen van het bedrijf te laten lopen ;-), dan wel een kandidaat aan wie je moet trekken en sleuren om met ideëen of acties te komen.

Je hebt er als commerciële sollicitant dus geen enkel voordeel bij om een brave of reactieve houding aan te nemen in een commercieel solliticatiegesprek. Wees spontaan, enthousiast en durf voluit gaan in je persoonlijke presentatie.

Eerlijkheid & transparantie

“Eerlijkheid duurt het langst”. Een professionele relatie kan op lange termijn enkel stand houden als deze is gebaseerd op eerlijkheid langs beide kanten.

Een potentiële werkgever hecht meestal meer belang aan een sollicitant die op een flaterend naieve manier rechtuit en eerlijk is, dan wel iemand die het gevoel meegeeft elk woord te wikken en te wegen vooraleer hij/zij dit uitspreekt.

Iedereen heeft persoonlijke werkpunten en/of al wel eens fouten gemaakt. Door dit transparant te durven benoemen wanneer hier naar gevraagd wordt, geef je niet enkel een indruk van eerlijkheid, maar ook een indruk van bereidheid om hier aan te werken. Durven benoemen wat niet goed is is een eerste stap naar de oplossing.

Luisteren

Goed kunnen praten is belangrijk, maar in het sollicitatieproces wordt evenveel aandacht besteed aan je reflex om ook vragen te stellen en actief te luisteren. Zeker in een commerciële B2B functie is het goed capteren van de behoefte en dit ook effectief noteren, het kernelement waarbij de klant jou gaat vertrouwen. Het geeft een gevoel dat je geen praatjesmaker bent, maar eerder iemand die grondig en kwalitatief te werk wil gaan.

Ook aan de potentiële werkgever geef je ditzelfde gevoel mee als je laat zien dat je actief kan luisteren en zaken noteert.

Energie

Dit is een kernelement waar bedrijven naar op zoek zijn: drive en mensen die vooruit willen! Kan je deze energie niet opbrengen voor de vacature waarvoor je solliciteert, zoek dan verder naar datgene wat je intrinsiek triggert.

Weet je niet wat je triggert? Probeer dan eens te praten met een MBTI coach die samen met jou in kaart kan brengen wat je karakter is en waar je kernkwaliteiten liggen.

Noteer vanuit dit zelfinzicht voor jezelf eens wat de ‘criteria’ moeten zijn van de jobinhoud, bedrijf, werkomgeving, verdien- en carrièremodel en de cultuur waarin jij wil terechtkomen.

Ga vervolgens op zoek naar een job die voldoet aan jouw criteria en waarin je karakter en kernkwaliteiten tot zijn recht komen.

Zelfdiscipline en doorzettingsvermogen

Al gehoord van de hedendaagse nieuwe ‘snowflake generatie’? Snowflakes smelten qua inzet en motivatie systematisch weg naarmate de spanning van ‘het nieuwe’ in een job afneemt.

Een nieuwe medewerker onboarden en opleiden kost voor een werkgever wel wat tijd, energie en kapitaal. Deze investering zal voor het bedrijf pas op langere termijn renderen. Uiteraard is het dan logisch dat een potentiële werkgever jou als kandidaat gaat analyseren en testen op basis van je zelfdiscipline en doorzettingsvermogen.

Ups-and-downs, zoals het verwerken van tegenslagen, negatieve feedback of persoonlijke discussies met collega’s, zal vroeg of laat overal wel eens part-of-the-job zijn. Je kan op dat moment gaan jobhoppen, maar dit geeft dan weer een potentieel risico om in de negatieve spiraal terecht te komen van ‘12 stielen en 13 ongelukken’. Dit geeft dan weer een negatieve impact op je zelfvertrouwen en het kan je professionele toekomst barricaderen éénmaal dit professioneel parcours terug te vinden is op je CV.

Wil je jezelf trainen op vlak van zelfdiscipline? Je kan dit doen door een gewoontepatroon van sport te installeren. Liefst een duursport, zoals lopen, fietsen of zwemmen waarin je op langere termijn leert doorzetten wanneer het moeilijk wordt. Mensen die consequent aan duursport doen, ontwikkelen meer zelfdiscipline en leren ook doseren. Een carrière opbouwen is geen sprint, maar een marathon, waarbij consequentie en doorzettingsvermogen sleutelwoorden zijn.

Ook hier zal een potentiële nieuwe werkgever ook aandacht voor hebben in het screeningproces. Op welke manier kan jij als kandidaat aantonen dat je een doorzetter bent?

 

Artikel geschreven door Christophe Eggen

Categorieën

Meest recente berichten