Businezz Partners Koen Van Tolhuysen en Eline Meulewaeter
Sales recruitment: jobkandidaten staan sterker dan ooit!
Koen Van Tolhuysen en Eline Meulewaeter: hij een fervente wakeboarder en specialist in tech sales, zij een rasechte ‘sales madam’. Beiden zijn recent bij recruiting agency Businezz Booster aan de slag. Ze voelen er zich helemaal thuis. Vanuit hun respectieve werkplekken in Mechelen en Gent ervaren ze de kracht van een collectief van zelfstandigen.
Koen Van Tolhuysen
Koen Van Tolhuysen is sinds januari 2023 aan boord van Businezz Booster. Het stadion van KV Mechelen – de Mechelse thuisbasis van Businezz Booster – is zijn kantoor. Waarom zette Koen de stap naar een statuut als zelfstandige bij Businezz Booster?
Koen Van Tolhuysen: “Al sinds mijn 18de ben ik actief als sales professional en het bestaan als zelfstandige heeft altijd gekriebeld. Ik stond al een tijdje in contact met het team van Businezz Booster, een overheidssubsidie voor starters trok me definitief over de streep om de stap te wagen.”
Eline Meulewaeter
Eline werkt sinds vorig jaar bij Businezz Booster. Met een verleden in de recruiting maar ook in de financiële en verzekeringswereld begeleidt ze zowel kandidaten als bedrijven. Wat sprak haar aan in het verhaal van Businezz Booster?
Eline Meulewaeter: “Ik heb al heel wat werkervaring in sales bij zowel kleine als grote bedrijven. Van jongs af wilde ik zelfstandig worden, dus dit was een uitgelezen kans. De gesprekken met de mensen van Businezz Booster gaven me zoveel vertrouwen in dit traject dat ik deze stap als vrij risicoloos beschouwde. Je hebt als ‘Businezz partner’ bovendien bijzonder veel vrijheid en je kan verder doorgroeien in dit verhaal. Die groeikansen spraken me enorm aan.”
Sales recruitment gebeurt ‘candidate driven
Recruiting en headhunting van salesgerichte profielen is een belangrijk onderdeel van jullie job. Hoe pakken jullie dit aan?
Eline Meulewaeter: “Als recruiter begeleid ik potentiële kandidaten naar een nieuwe uitdaging. Ik werk altijd ‘candidate driven’ en wil onze kandidaten enkel ‘op het lijf geschreven’ vacatures voorstellen op basis van talent, werkervaring en skills. Ik ga echt voor een persoonlijke aanpak en werk vooral via LinkedIn.”
Koen Van Tolhuysen: “Wij werken inderdaad enkel candidate driven. Vandaag staat de kandidaat sterker dan ooit, heeft meer jobkeuzes dan ooit en beslist zelf bij welke werkgever hij aan de slag wil. Geen ‘spray and pray’ aanpak dus bij ons, want aan een ‘generieke’ recruiter heeft een kandidaat geen boodschap.”
Onderling ervaringen delen
Businezz Booster is een organisatie van een 25-tal zelfstandigen. Welk voordeel biedt dit?
Koen Van Tolhuysen: “De kracht van een dynamische organisatie. De medewerkers van Businezz Booster delen onderling veel info en ervaringen. We hebben geregeld online en fysiek overleg met elkaar. Die kennis vind ik onbetaalbaar en die dynamiek is echt de grootste troef van Businezz Booster.”
Eline Meulewaeter: “Klopt, je voelt de a-tot-z begeleiding vanaf het eerste moment. Dat geeft rust. Dankzij de opleidingen kan je je verder ontplooien. Deze 360° opleidingen zijn zowel salesgericht als werkgerelateerd. Wij volgen dus ook cursussen in bv. time management, vermogensbeheer en het opstellen van een businessplan. Dat vind ik heel waardevol!”
Is sales recruitment een aangeboren talent?
Tot slot, jullie zijn beide ook accountmanager. Is sales volgens jullie een aangeboren talent of weggelegd voor wie maar wil?
Koen Van Tolhuysen: “Beide. Sales is sowieso een vaardigheid maar of je succesvol bent, hangt af van je mindset en het geloof in jezelf en in constante verbetering. Er is altijd ruimte voor verbetering. Falen is leren! Ik vergelijk sales vaak met wakeboarden, een sport die je doet ‘met vallen en opstaan’. Ik steek eerlijk gezegd het meeste op van mijn minder geslaagde pogingen!”
Eline Meulewaeter: “Daar sluit ik me bij aan. Wie als sales over een aangeboren commerciële flair en gunfactor beschikt, heeft uiteraard een voordeel. Maar daarnaast moet je bv. in een commercieel gesprek bepaalde aangeleerde technieken gericht kunnen toepassen om zo de juiste connectie te kunnen maken met je prospect!”
Dat is duidelijk, veel succes Koen en Eline!