1. Bereid vragen voor over het bedrijf, de praktische werking, de visie, doelstellingen, systeem van peoplemanagement, etc…

  • Als je een lijstje met vragen hebt voorbereid, laat je zien dat je moeite wil doen + je zet jezelf in een meer biedende positie, waardoor je altijd een sterkere indruk maakt.
  • Maak je eigen programma van wat je wil bespreken. Communiceer gestructureerd en laat zien dat je gestructureerd bent, in eender welke functie zoekt men iemand die ‘structuur’ en ‘stabiliteit’ kan bieden.

2. Doorloop de website met focus op:

  • Leer de producten / diensten kennen
  • Leer de doelgroep van het bedrijf kennen
  • Leer het team kennen
  • Wat is de visie / missie van het bedrijf

Check de ‘tone of voice’. Zijn er specifieke termen / verwoordingen die het bedrijf gebruikt? Zorg dat je de taal die het bedrijf spreekt leert kennen.

3. Bereid jouw persoonlijke troeven / USP’s voor. Men zal sowieso vragen naar welke meerwaarde jij kan betekenen voor het bedrijf. Bereid dit voor, zodat je een sterk en gericht antwoord kan geven. –> Durf jezelf verkopen!

4. Dress 4 success! Kleed je professioneel, maar don’t overdress. Maak een goede inschatting van hoe je jezelf het beste kleedt voor deze functie en voor dit bedrijf.

5. Persoonlijke hygiëne: zorg dat je gedoucht bent en je tanden gepoetst zijn, geen sigaretten roken vlak voor je binnengaat, tenzij je voor cafébaas solliciteert van de lokale bruine kroeg. 😉

6. Propere wagen. Een werkgever kan veel afleiden uit het onderhoud van jouw wagen tov hoe je met je werk omgaat. Als je wagen proper is (buitenkant en binnenkant) geeft dit een indruk van zorgzaamheid en zelfdiscipline.

7. CV: neem je CV mooi afgedrukt mee, eventueel in een plastic mapje, zodat je dit fysiek kan afgeven. Dit geeft ook weer een indruk van voorbereiding.

 

–> Tips voor je CV:

  • Mooie lay-out
  • Voeg een professionele foto van jezelf toe op je CV. Dit maakt je CV persoonlijker en op die manier weet men achteraf direct over welke kandidaat het ging als men jouw CV gaat evalueren.
  • Ordelijk en overzichtelijk. Dit geeft ook weer een indruk van structuur in je werking en zelfdiscipline
  • Vermijd een historiek als jobhopper. Veel verschillende jobs met telkens korte werkperiodes, geeft geen indruk van stabiliteit en de mogelijkheid van een samenwerking op lange termijn. Werkgevers hebben hier oog voor en knappen af op jobhoppers
  • Vermijd schrijffouten: dubbelcheck je CV of laat je CV dubbelchecken
  • Persoonlijke troeven / USP’s. Gebruik je commerciële flair om je persoonlijke troeven te etaleren in functie van wat belangrijk is voor de beoogde job / bedrijf
  • Motivatiebrief: het toevoegen van een motivatiebrief is een pluspunt. Op die manier laat je ook weer zien dat je communicatief sterk bent en moeite hebt gedaan om jezelf goed voor te bereiden

8. Bekijk het Linkedin profiel al eens van met wie je een afspraak hebt. Op die manier kan je mss spreken over gezamenlijke kennissen / interesses / opleidingen om een goede klik te kunnen maken.

9. Enthousiasme en glimlach.

10. BE YOURSELF /  BE RELAXED !!! 😉

Artikel geschreven door Christophe Eggen

Pin It on Pinterest

Delen?

Deel dit artikel met je vrienden via sociale media!