In het drukke bestaan van ondernemers is tijd zeer kostbaar om een goede balans trachten te vinden tussen je privéleven en het uitbouwen van een succesvolle onderneming. Om dit in de praktijk te realiseren heb je als ondernemer nood aan sterke ‘daily life survival skills’. Je wekelijkse zelforganisatie is hierbij een absolute must!

Waarom?

  • Mentale rust
  • Controle over je zakelijk- en privéleven
  • Efficiëntie in je weekplanning
  • Tijdsrendement
  • Verhoging van omzet
  • Verhoging levenskwaliteit
  • Beter ritme in opstaan en slapengaan

10 tips voor meer structuur en planning in je leven:

  • Zet je persoonlijk zelforganisatiemoment in een wekelijks vast systeem. Heb de nodige zelfdiscipline om dit ook elke week uit te voeren. Iedereen heeft 24u/dag, maar de manier waarop je die uren plant en benut zorgt voor de grootte van je succes en geluk. Als je niet de discipline hebt van je GPS in te stellen, zal je nooit je gewenste bestemming bereiken.
  • Zorg voor een rustige omgeving, zonder afleiding, met een zakelijk klimaat.
  • Dress 4 succes. Je kan geen nieuwe planning opmaken met een zakelijke mindset in je badjas. Zakelijke kledij geeft een onderbewust signaal naar je hersenen dat je klaar bent voor actie.
  • Maak een evaluatie van de voorbije week. Wat liep goed, wat zijn de werkpunten en noteer de ‘to do’s’ die hieruit volgen. Benoem ook de zaken die goed lopen, zodat je bewust bent van wat werkt en deze zaken ook blijft toepassen. Als je anderzijds elke week een werkpunt aan de positieve kant van je evaluatie kan krijgen, sta je elke week verder dan iemand die nooit aan zelfverbetering werkt.

–> Quote: “Feedback is the breakfast of a champion”

  • 100% principe. Als je een evaluatie en planning opmaakt, focus je dan voor de volle 100% op het maken van je evaluatie en planning. Acties, zoals telefoneren, mails beantwoorden, e.d. moeten in dit zelforganisatiemoment gepland worden en niet uitgevoerd worden. Anders gaat dit ten koste van je planning en is je week niet professioneel voorbereid.
  • Vervolledig je ‘to do-lijst’ met alle to do’s die in je opkomen. Noteer zowel alle zakelijke- als privézaken die voor je belangrijk zijn. Bijvoorbeeld: sport, ontspanning, quality-time, inkopen, klusjes in huis, financieel moment,…
  • Een handige tool die je kan helpen de juiste keuzes te maken tov taken die je zelf moet uitvoeren, delegeren of gewoonweg moet schrappen: 
  Belangrijk Niet belangrijk
Dringend Actie (zelf uitvoeren of delegeren) Delegeren of schrappen
Niet dringend Plannen Schrappen
  • Durf ‘NEE’ te zeggen. Je krijgt wekelijks wel eens aanbiedingen van collega’s, familie, vrienden om aan te sluiten bij een BBQ, uitstapje, feestje, verhuis, etc. Mensen die nooit ‘NEE’ leren zeggen, zullen hun leven ook nooit in functie van hun persoonlijke doelen leren sturen. Hiermee wil ik niet zeggen dat je geen plezier mag hebben of vrienden en familie mag bezoeken of helpen, maar ga niet op elk aanbod in dat voor afleiding zorgt van je persoonlijke doelstellingen.
  • Werk met een agenda. Liefst een digitale agenda, zodat je belangrijke vaste momenten met een repeatfunctie kan inplannen en door synchronisatie van je agenda loop je geen risico bij verlies.
  • Werk met notities. Het kerkhof ligt vol goede ideeën die vergeten zijn of nooit werden uitgewerkt. Installeer de gewoonte van ideeën te noteren en gebruik hiervoor de notities in je digitale agenda, zodat je de uitwerking van je ideeën direct een plaats in je agenda geeft.
    Bereid je afspraken en meetings ook voor door de ‘te bespreken zaken’ te noteren bij notities. Dit om efficiëntie van je eigen tijd en die van je collega’s of gesprekspartners te optimaliseren. Een professional bereidt zichzelf altijd voor.

Artikel geschreven door ‘Christophe Eggen’

Pin It on Pinterest

Delen?

Deel dit artikel met je vrienden via sociale media!

X