Klanten vinden is uitdaging nummer 1 

Klanten vinden is uitdaging nummer één van de kleine en middelgrote ondernemingen, en daar gaan we je dan ook mee helpen. In deze blogserie over je digitale transformatie gaan we je alles leren over online gevonden worden, meer bereik creëren, geïnteresseerde bezoekers klanten maken, een goede customer journey en je eigen meetbare funnel creëren om meer te verkopen. De serie is gebaseerd op de ervaring en feedback van bezoeken aan honderden ondernemers. Wil je meteen de hele serie? Dat kan en onderaan de blogpost vertellen we je hoe. 

 

Work Smarter: Uitdaging nummer één van de KMO’s is meer klanten vinden. 

Meteen scoren met je gratis Google Business vermelding 

Vandaag beginnen we met Google Min Bedrijf – de nieuwe gratis online “gele gids” en een must voor iedereen. Op het Work Smarter event van Teamleader haalde Jeroen De Wit van Teamleader een Europese studie aan waaruit namelijk blijkt dat meer klanten vinden uitdaging nr 1 is voor de KMO’s. De gouden formule om klanten te vinden is even eenvoudig als logisch: je moet je bereik vergroten, bij die potentiële groep interesse triggeren en zo nieuwe klanten werven. Da’s ook het boeiende aan de digitale wereld: je kan al je stappen perfect meten én verbeteren. Een heel eenvoudige en efficiënte manier om je bereik te vergroten is je Google Mijn Bedrijf account aanmaken en goed opzetten.  

Vroeger had je de gele gids. (Bijna) niemand gebruikt die nog maar de zoekmachine van Google is vandaag meer dan ooit een sleutelspeler in het drijven van bezoekers naar je website. Gemiddeld komt 40 tot 80% van website bezoekers via Google. Als Digitale Expert gaan we wekelijks langs bij meerdere KMO’s en zelfstandigen om hen digitaal te versnellen en we gaan steeds na of de klant zijn Google My Business al heeft opgezet. Die wordt intussen door steeds meer Googlers gebruikt én biedt heel wat bijkomende voordelen. Bovendien is het helemaal gratis. Voor zij die dat willen kan je er zelfs een (heel eenvoudige) website mee opzetten. Een must have dus met niets dan voordelen.  

We sommen even op wat de voordelen zijn van Google My Business of Google My Bedrijf:  

  • je wordt beter gevonden, gemakkelijk honderden zoekopdrachten per maand en meer
  • de info die deze Googlers zien bepaal je nu zelf
  • je scoort zeer goed lokaal met de nieuwe zoekresultaten
  • reviews kan je nu bekijken en beantwoorden
  • statistieken en leuke mogelijke extra’s
  • als je wil kan je zelfs een eenvoudige website opzetten

Wat is Google Mijn Bedrijf 

Google is in juni 2014 gestart met Google My Business, hun manier om de belangrijkste informatie van bedrijven op een eenvoudige gestructureerde manier aan te bieden. Als je bijvoorbeeld zoekt naar een restaurant, een verzekeraar, een bouwfirma of vele andere bedrijven, zie je onderstaande lijst met de dichtstbijzijnde zaken eerst. 

 

KBC Verzekeringen – Van Waes heeft in dit voorbeeld zijn Google My Business account nog niet geregistreerd. Google heeft zelf de informatie over die zaak opgezocht en de fiche aangemaakt. Iedere zaakvoerder kan zich melden als de rechtmatige eigenaar ofwel een nieuwe bedrijf aanmaken zodat je zelf je gegevens beheert en jouw zaak ook gemakkelijk gevonden en gebeld kan worden. Het aantal mensen dat op deze manier naar een zaak zoekt is gestaag gegroeid en intussen belangrijk geworden.

Aan de slag: zet deze informatie goed 

Ga naar Google Mijn Bedrijf en klik “aan de slag”. Of je nu je Google Mijn Bedrijf account voor de eerste maal activeert, of alle informatie van je bestaande wil optimaliseren, zet onder de rubriek ‘Informatie’ volgende info juist: 

  • Onder je naam kies je voor je categorie uit de lijst van mogelijkheden. Kies voor de belangrijkste of meest juiste, maar voeg zeker ook andere categoriën toe die bij je passen, zodat zoekers je ook daaronder vinden
  • Servicegebied: kies bv. Vlaandere, België of laat dit open als je ook klanten uit alle windstreken van het buitenland hebt
  • Openingsuren: vul dit zeker in. Klanten zoeken naar die info om te weten of ze je kunnen contacteren. Voor een winkel of bedrijf zijn het de echte openingsuren. Als je als zelfstandige in hoofd- of bijberoep twijfelt, kies dan voor alle uren dat je telefonisch bereikbaar bent. Als er teveel mensen bellen kan je die eenvoudig aanpassen
  • Zet de contactgegevens en link naar je website zeker juist
  • Voeg tot slot foto’s toe. Vooral je Logo en Omslag foto zijn belangrijk. Voor de herkenbaarheid kan je bijvoorbeeld dezelfde foto’s nemen van je website en Facebook pagina. 

Zie zo. Nu ben je klaar om gevonden te worden. Het werkt ook heel goed, dat zal je snel zien aan de hand van de maandelijkse mails die je van Google zal ontvangen. Die zal je zeggen hoeveel keer je passeerde in de zoekresultaten, hoeveel mensen op je telefoonnummer of adres geklikt hebben en hoeveel ze doorklikken naar je website.

Het resultaat: sneller gevonden worden 

Zo…  je bereik is nu gratis vergroot. Het gaat al snel over honderd tot honderden bezoekers per maand.. Zo zet je meteen ook je eerste stap naar het meten van je bezoekers. En er is nog een belangrijk voordeel: je reviews opvolgen en beantwoorden. Sterker nog, vraag gerust aan tevreden klanten om een Google Review na te laten en te schrijven. Reviews in het algemeen worden veel bekeken, sterk geapprecieerd en geven een meerwaarde aan het vertrouwen in je zaak. En Google hecht daar ook belang aan. Je hebt Google nu flink geholpen om een goede taak te vervullen als iemand op zoek is naar jouw activiteit. Je mag gerust regelmatig berichten en foto’s plaatsen. Google houdt van informatie structureren en als je Google daarmee helpt, dat zal Google je belonen in de zoekresultaten. 

Meer tips en aan de slag met je digitale transformatie? 

Wil je nog meer tips? Volg dan deze blog en schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Lezen is leuk, samen praten en kennis uitwisselen nog veel interessanter, en de geleerde zaken meteen implementeren levert het meeste op. Vooral in de digitale wereld waar je alles kan meten. Daarom organiseert Businezz Booster opleidingen waar je je Digitale Transformatie tijdens en na de opleiding meteen aanpakt. Wil je digitaal je Businezz boosten? Schrijf je dan hier in voor de volgende sessies. 

Deze blogpost is onderdeel van de serie Digitale Transformatie waar je leert meer klanten vinden voor je zaak.? Wil je de rest van de tips, de hele eBook en een verrassing, stuur dan een mail metje telefoonnummer en ”eBook” in het onderwerp naar frederik.dewachter@businezzbooster.be.

Artikel geschreven door Frederik De Wachter

Pin It on Pinterest

Delen?

Deel dit artikel met je vrienden via sociale media!